Novinky Odkazníka:

- Timeglider 22.12.
- eTesty Autoškola 25.11.
- Digital Is 18.11.
- Beewiser 10.11.
- Pixton 29.10.
- ACES 21.10.
- iKnowthat 13.10.
- Gl.am 06.10.
- ThoughtAudio 22.09.
- Moderní dějiny 15.09.
- Fuel the Brain 08.09.
- Příručka 1.pomoci 01.09.
- Sculptris 30.06.
- ScienceSymphony 24.06.
- nuTsie 17.06.
- TED 10.06.
- SchoolTube 03.06.
- Claroline 27.05.
- WordChamp 19.05.
- EdHeads 13.05.
- ePearl 05.05.
- Kurikulum G 29.04.
- Kids' Vid 22.04.
- Den země - 22.4. 19.04.
- Flat Classroom 07.04.
- dotSUB 31.03.
- NASA eClips 24.03.
- Matika Polopatě 17.03.
- Visionmapper 10.03.
- Netd@ys Austria 04.03.
- Evoke 24.02.


O Spomocníkovi

©
UK Praha
Pedagogická fakulta
KITTV
spomoc(et)it.pedf.cuni.cz

Dotace z projektu JPD

Americké školy přecházejí na e-učebnice

Publikováno : 13.11.2006
Autor : Bořivoj Brdička

Nedávné volby do amerického kongresu provázela celá řada místních referend. Některé vzbudily mimořádnou pozornost veřejnosti (např. zákaz potratů v Jižní Dakotě), jiné zůstaly celkem bez povšimnutí. Jedno z těch méně mediálně známých je pro nás z pohledu vzdělávacích technologií docela zajímavé. Jedná se o záměr školských úřadů v texaském Lancasteru a Forney (předměstí Dallasu) od pátého ročníku výše kompletně nahradit zastaralé učebnice ve státních školách elektronickými. Pilotní ověření tohoto způsobu využití výukových materiálů již úspěšně proběhlo u 160 páťáků a šesťáků.

Celá řada obvodů napříč Spojenými státy již elektronické učebnice více nebo méně používá, jen nemnoho jich však dospělo až do stádia jejich výhradního použití. Mezi takové výjimky patří např. nová tzv. škola budoucnosti letos s podporou Microsoftu otevřená ve Filadelfii nebo střední škola v arizonském Vailu. Pokud se záměr ve Forney podaří, bude to nejspíše první takový případ úplného přechodu na e-učebnice v celém Texasu. Někteří technologicky méně zdatní učitelé se bohužel ještě stále pokoušejí změnám bránit.

Úkolem referenda bylo získat souhlas s dočasným zvýšením místních daní. Nejde totiž jen o přípravu elektronických výukových materiálů a jejich umístění na školský portál, ale též o vybavení všech školáků přenosnými počítači s přístupem do internetu nejpozději do dvou let, do kdy má být plán realizován.

Podle odborníků má přechod na e-učebnice značné výhody. Je mnohem snadnější je upravit, dojde-li ke změně (např. právě aktuální změna guvernéra Texasu). Žáci si mohou novou verzi během okamžiku stáhnout ze školního serveru.

Někteří vydavatelé komerčních učebnic již stačili na nově vzniklé podmínky reagovat. Firma Pearson Scott Foresman například nabízí přístup k úplné sadě výukových materiálů pokrývající celý učební plán ZŠ. K dispozici jsou zde kromě e-učebnic i další digitální materiály jako video, interaktivní výukové objekty, testy a hry. Na základě těchto materiálů mohou učitelé budovat vlastní lekce splňující individuální potřeby jednotlivých žáků.

Přenos a vkládání výukových objektů do různých ve školách používaných vzdělávacích systémů umožňuje k těmto účelům vyvinutý standard SCORM (Sharable Content Object Reference Model), který s největší pravděpodobností pomůže urychlit přechod na elektronické výukové materiály nejen v Texasu ale na celém světě.

Podle předběžných výsledků byl záměr ve Forney schválen poměrem 52.5:47.5%.

 

Odkazy:

 

zdroje: Momentum builds on e-books, eSchoolNews, November 6, 2006
Schools Toss Aside Texts for E-Books, District Administration,
November 8, 2006

 


Klíčová slova : USA, e-učebnice, vzdělávací technologie