Novinky Odkazníka:

- Timeglider 22.12.
- eTesty Autoškola 25.11.
- Digital Is 18.11.
- Beewiser 10.11.
- Pixton 29.10.
- ACES 21.10.
- iKnowthat 13.10.
- Gl.am 06.10.
- ThoughtAudio 22.09.
- Moderní dějiny 15.09.
- Fuel the Brain 08.09.
- Příručka 1.pomoci 01.09.
- Sculptris 30.06.
- ScienceSymphony 24.06.
- nuTsie 17.06.
- TED 10.06.
- SchoolTube 03.06.
- Claroline 27.05.
- WordChamp 19.05.
- EdHeads 13.05.
- ePearl 05.05.
- Kurikulum G 29.04.
- Kids' Vid 22.04.
- Den země - 22.4. 19.04.
- Flat Classroom 07.04.
- dotSUB 31.03.
- NASA eClips 24.03.
- Matika Polopatě 17.03.
- Visionmapper 10.03.
- Netd@ys Austria 04.03.
- Evoke 24.02.


O Spomocníkovi

©
UK Praha
Pedagogická fakulta
KITTV
spomoc(et)it.pedf.cuni.cz

Dotace z projektu JPD

Má nabídka je toto: NIC

Publikováno : 15.02.2010
Autor : Bořivoj Brdička

Nedávno mě zaujal příspěvek profesora britské Open University z Cardiffu Martina Wellera v jeho blogu The Ed Techie. Zabývá se v něm problematikou volně dostupných výukových materiálů. Říká toto:

„Chtěl jsem onehdá pro jeden svůj projekt použít poněkud rozmazaný obrázek s licencí Creative Commons zakazující komerční využití. Jelikož jsem si nebyl jist, zda nakonec nebude možné mé výstupy prodat, raději jsem požádal o svolení. Chtěli po mě, abych zaplatil, na což mají samozřejmě právo. Já na to ale neměl peníze v rozpočtu, a tak jsem si našel jiný použitelný obrázek. Něco velmi podobného jsem zažil, když jsme před nějakým časem hledali včelu do školního projektu mé dcery. Našli jsme moc pěknou, ale chtěli za ní $200. Když jsem se přestal smát, šel jsem a našel zadarmo jinou.“

Dá se z toho udělat celkem jednoduchý závěr. Téměř všechen digitální obsah, který je k dispozici na internetu má někde alternativu, jež je volně dostupná. Nemusí být vždy stejně kvalitní, ale pro výukové účely bývá často vyhovující. Netýká se to jen obrázků, ale třeba i odborných textů. Jakmile někdo chce za přístup k odborným článkům platit, skoro vždy můžete najít volnou alternativu, která pojednává vlastně o tomtéž. Každý, kdo by chtěl nabízet placený obsah, se proto musí nejprve zamyslet, zda tento má, či nemá, volně dostupnou alternativu. Je-li odpověď ano, měl by se svého komerčního záměru raději vzdát.

Profesor Weller pak pokračuje: „To mi připomnělo scénu z Kmotra II, v níž senátor Pat Geary žádá Michaela Corleoneho o úplatek splatný druhý den. Ten mu sdělí, že může dostat odpověď hned.“ „Má nabídka je toto: nic.“ Jak známo, Michael Corleone byl mistrem nabídek, které se nedají odmítnout. Jakkoli se ona titulní věta náramně hodí, naše situace je poněkud odlišná. Možná by bylo morálně správné autorům výukových materiálů platit, ale chování lidí je a bude vždy pragmatické. Volná dostupnost výukových materiálů a celých kurzů navíc přímo ovlivňuje celou vzdělávací oblast a dává stejné šance na vzdělání všem. Je tudíž obecně velmi prospěšná.

Je pozoruhodné, že se některým firmám dodnes daří prodávat školám i žákům takové materiály, testy či programy, které mají volně dostupnou a použitelnou alternativu. Je na učitelích a rodičích, zda na to přistoupí.
 
zdroj:
Martin Weller - My final offer is this: nothing, The Ed Techie, 18/01/2010


Klíčová slova : Weller, open, volné výukové materiály, vzdělávací technologie