Novinky Odkazníka:

- Timeglider 22.12.
- eTesty Autoškola 25.11.
- Digital Is 18.11.
- Beewiser 10.11.
- Pixton 29.10.
- ACES 21.10.
- iKnowthat 13.10.
- Gl.am 06.10.
- ThoughtAudio 22.09.
- Moderní dějiny 15.09.
- Fuel the Brain 08.09.
- Příručka 1.pomoci 01.09.
- Sculptris 30.06.
- ScienceSymphony 24.06.
- nuTsie 17.06.
- TED 10.06.
- SchoolTube 03.06.
- Claroline 27.05.
- WordChamp 19.05.
- EdHeads 13.05.
- ePearl 05.05.
- Kurikulum G 29.04.
- Kids' Vid 22.04.
- Den země - 22.4. 19.04.
- Flat Classroom 07.04.
- dotSUB 31.03.
- NASA eClips 24.03.
- Matika Polopatě 17.03.
- Visionmapper 10.03.
- Netd@ys Austria 04.03.
- Evoke 24.02.


O Spomocníkovi

©
UK Praha
Pedagogická fakulta
KITTV
spomoc(et)it.pedf.cuni.cz

Dotace z projektu JPD

Eminent a eLearning Awards 2009

Publikováno : 30.11.2009
Autor : Bořivoj Brdička

V polovině září jsem vás vyzýval k účasti v soutěži eLearning Awards, jež je nejprestižnějším oceněním v oblasti využití vzdělávacích technologií na našem kontinentě. Dnes již víme, jak vše dopadlo. Výsledky byly vyhlášeny na výroční konferenci Eminent dne 26.11. v litevském Vilniusu. Vzhledem k tomu, že oceněné aktivity mohou být dobrým příkladem všem našim učitelům, pokusím se je trochu okomentovat.

ACER platinum award for “The e-Mature School - innovative teaching and mentoring”
Asiantuntijaverkosto, Maria Teikari, The Classical High School of Tampere, Finland
Projekt inspirovaný klasickým americkým Electronic Emissary (viz Taxonomie intermetových výukových projektů - Vzdálený rádce). Jedná se o vytváření sítě odborníků různých oborů (vědci, manažeři, podnikatelé, bankéři, právníci, politici), kteří se zapojují do výuky formou videokonferencí, přednášejí o svých oborech a pomáhají žákům řešit různé problémy.
Promethean gold award for “MST - best learning resource or object”
Leçons et Exercices interactifs au Fondamental, Michel Neroucheff, Ecole Fondamentale mixte Vanhelmont, Belgium
Sbírka interaktivních cvičení pro různé předměty ve francouzštině vytvořená učitelem ZŠ v belgickém Vanhelmontu. Na neinformatika pozoruhodně zvládl práci s vývojovými nástroji Adobe (Flash ad.). Všechna svá cvičení dává volně k dispozici ostatním. Za pozornost stojí, že tento web byl v užším kole soutěže pokaždé již od roku 2005 a cenu dostal až na pátý pokus.
SMART gold award for “Enabling students to use learning environments”
E- Learning for a sustainable planet, Maria Blasini, Istituto Comprensivo Guglielmo Marconi, Italy
Ekologický vzdělávací projekt spojený s pomocí pro Afriku, v jehož rámci bylo vyvinuto několik interaktivních prezentací a cvičení. Projekt získal již dříve celou řadu ocenění, naposledy zvláštní cenu na Global Junior Challenge 2009.
eInstruction silver award for “Best school learning platform / virtual workspace”
For knowledge virtually, Artur Zajączkowski, Gimnazjum imienia księdza Jana Twardowskiego, Poland
Pozoruhodně úspěšná aplikace e-learningového systému polské firmy WEBStudio v 6.-9. ročníku venkovské školy v severním Polsku s cílem nabídnout specifickým skupinám žáků (talentovaným i hendikepovaným) ze vzdáleného okolí výukové mimoškolní aktivity.
Intel silver award for “MST - Best online or blended course
Teaching Science in Art High School of Ampelokipoi, Vangelis Koltsakis, Art High School of Ampelokipoi, Greece
Web vytvořený učitelem geografie a fyziky pro žáky na umění zaměřené školy v řecké Ampelokipoi na základě open source blogovacího programu WordPress. Obsahuje mnoho interaktivních výukových materiálů, cvičení a pracovních listů pro žáky 6. třídy. Bezprostřední motivací pro tvorbu tohoto webu byl fakt, že se Řecko v letošním roce rozhodlo vybavit plošně všechny žáky 6. tříd přenosnými počítači.
Elluminate silver award for “Collaborative learning using web 2.0”
My Class - Super Class!, Stasele Riskiene, Kursenai Pavenciai secondary school, Lithuania
Web 7. třídy školy v litevském Kuršėnai se zajímavým, i když nikterak mimořádným, obsahem. To, že litevská škola dostala jednu ze stříbrných cen, není způsobeno jen organizací konference Eminent. Z vystoupení ministra školství Gintarase Steponavičiuse vyplynulo, že Litva věnuje zavádění vzdělávacích technologií do škol mimořádnou pozornost. Nejen, že má v plánu dospět k vybavení 1:1 do roku 2011, ale zároveň provádí i masivní přípravu učitelů. Hlavním cílem litevské reformy je decentralizace pod soustavným koncepčním vedením ministerstva školství.
Young Digital Planet silver award for “Foreign language learning through ICT”
My English Project, Antonio Juan Delgado García, I. E. S. "Cristo Del Rosario", Spain
Obsáhlý na Wikispaces založený web učitele angličtiny s mnoha materiály a hlavně odkazy pro žáky páté třídy.
Cisco bronze award for “Cross border cooperation in Europe”
Schoolovision 2009!, Michael Purves, Yester Primary School, UK
Velmi úspěšný a opakovaně oceňovaný projekt, v němž školy soutěží o nejlepší videoklip s nahrávkou písně. ČR letos zvítězila písní ZŠ Rašínova Brno Hejkal.
Microsoft bronze award for “Promoting digital literacy”
Digital Storytelling - Stop Motion Animation, Salvör Gissurardóttir, Háskóli Íslands Menntavísindasvið, Iceland
Výstup komplexně pojaté výuky využívající volně použitelný software za účelem tvorby animovaných video příběhů, např. podporujících bezpečnost silničního provozu..
European Schoolnet award for “Beyond Europe - global collaboration”
Globaldreamers - Peace Project, Marsha Goren, Ein Ganim School, Israel
Projekt známé izraelské učitelky snažící se naučit děti z celého světa toleranci a touze po míru mezi národy. Záměr hezky dokumentuje píseň Declana Galbraitha Tell Me Why.

Jak vidno, cenu jsme opět nedostali. Podíváte-li se na našich 17 soutěžících projektů, zjistíte asi, stejně jako já, že některé si lepší výsledek kazí sami. Omezí-li se například eTwinningový projekt na využívání Twinspace, není prezentace navenek dost přesvědčivá dokonce i v případě zveřejnění obsahu a nastavení snadno pamatovatelné adresy (URL). Takové pokusy, jako předat jury výsledky prostřednictvím zazipovaného souboru uloženého v některé z úschoven (např. u jinak naprosto skvělého projektu My town in numbers), mohou k úspěchu vést jen velmi těžko.

Přesto si myslím, že některé z našich projektů by si úspěch přinejmenším zasloužily. Na mysli mám především bezkonkurenční školní televizi Felixvision ZŠ Třemošnice, která má vliv nejen na školu ale na celé její okolí, a zapojuje do činnosti více než jen malou skupinu nadšenců. Ta jediná se probojovala do užšího finále a může se tak pyšnit alespoň logem finalisty soutěže. Ale je tady ještě jeden případ velmi hodnotné aktivity, která se do finále neprobojovala. Jedná se o eTwinningový projekt Škola bez hranic ZŠ a MŠ Sivice. Může být příkladem dokonale zvládnuté spolupráce, při níž se žáci 1.st. dlouhodobě kontaktují prostřednictvím video-konferencí se slovenskými a polskými kamarády a společně vyvíjejí skutečné výukové aktivity.

Prosadit se mezi více než 700 soutěžními příspěvky jistě nebylo snadné. Nejsme jediní, komu se to příliš nepodařilo. Třeba Slovensko nemá ani jeden projekt v užším finále. Francie také nedostala žádnou z cen, a takový projekt jako 2009 International Year of Astronomy, který jsem bez váhání zařadil do své osobní galerie vzorových projektů, se nedostal ani do finále.

Nechci končit příliš pesimisticky. Vzpomeňme na Belgičana Michela Neroucheffa, který díky své vytrvalosti dostal zlatou až na pátý pokus. I nám se to jistě již brzy podaří. Zvláště učitelé zapojení do eTwinningu by neměli ztrácet naději. Pokud získali Quality Label a zapojili se se svým projektem do mezinárodní soutěže, mohou očekávat výsledky během února. Vězte, že účast naší země v tomto programu LLP je z mezinárodního pohledu mimořádně úspěšná!
 
Poznámka: Budete-li se chtít blíže seznámit i s těmi projekty, které jsou v jazyce vám neznámém, s důvěrou se obraťte na službu Google Translate. Je naprosto skvělá!
 

Klíčová slova : eLearning Awards 2009, Evropa, projekty, soutěž, vzdělávací technologie