Novinky Odkazníka:

- Timeglider 22.12.
- eTesty Autoškola 25.11.
- Digital Is 18.11.
- Beewiser 10.11.
- Pixton 29.10.
- ACES 21.10.
- iKnowthat 13.10.
- Gl.am 06.10.
- ThoughtAudio 22.09.
- Moderní dějiny 15.09.
- Fuel the Brain 08.09.
- Příručka 1.pomoci 01.09.
- Sculptris 30.06.
- ScienceSymphony 24.06.
- nuTsie 17.06.
- TED 10.06.
- SchoolTube 03.06.
- Claroline 27.05.
- WordChamp 19.05.
- EdHeads 13.05.
- ePearl 05.05.
- Kurikulum G 29.04.
- Kids' Vid 22.04.
- Den země - 22.4. 19.04.
- Flat Classroom 07.04.
- dotSUB 31.03.
- NASA eClips 24.03.
- Matika Polopatě 17.03.
- Visionmapper 10.03.
- Netd@ys Austria 04.03.
- Evoke 24.02.


O Spomocníkovi

©
UK Praha
Pedagogická fakulta
KITTV
spomoc(et)it.pedf.cuni.cz

Dotace z projektu JPD

Britské školy testují multi-dotykové obrazovky

Publikováno : 06.10.2008
Autor : Bořivoj Brdička

Na anglické Durham University existuje velmi zajímavé centrum excelence zabývající se vzdělávacími technologiemi. Nazývá se Active Learning in Computing (ALiC) a spolupracuje s několika blízkými univerzitami i firmami jako Microsoft či IBM (ad.). Hlavním jeho cílem je pomáhat učitelům co nejlépe implementovat technologie do výukových aktivit přímo ve škole. Proto zde byl například vyvinut a prakticky ověřen model metodiky využití technologií ve škole zvaný „Techno-Café“ vytvářející podmínky pro skupinovou práci žáků při realizaci určitého úkolu či projektu. Své výsledky ALiC průběžně předává do sítě spolupracujících experimentálních škol. Kromě toho pořádá Centrum též semináře pro učitele z praxe.

SynergyNet je doplňkový projekt samostatné skupiny výzkumníků (TEL), který stávající výzkum ALiC prohlubuje implementací multi-dotykové obrazovky (multi-touch screen). Jedná se o interaktivní zobrazovací zařízení, s nímž před dvěma lety přišel pracovník firmy Adobe Jeff Han (viz odkaz na konci). Někdy bývá podle známého televizního seriálu nazýváno „Star Trek desk“. Revolučním způsobem mění filosofii práce s počítačem. Žádné z dosud existujících vstupních zařízení (klávesnice, myš, tablet či stávající dotyková obrazovka) totiž nedovoluje ovládat činnost počítače více dotyky zároveň. Multi-dotyková obrazovka má pravděpodobně velkou budoucnost. Důkazem může být například i to, že byla v miniaturní verzi implementována i v nejnovějším hitu společnosti Apple – v iPhone.

Projekt SynergyNet jde o poznání dále. Nespokojuje se s tím, že děti mohou díky specializovanému rozhraní ovládat různé aplikace (třeba stávající Google Earth) oběma rukama a více prsty zároveň. Do výukové činnosti ve třídě implementuje natolik velkou obrazovku (více než 1m), že u ní může zároveň sedět více dětí činnost realizujících společně. Takových multi-dotykových obrazovek je pak ve třídě hned několik, aby se k nim vešli všichni žáci.


Jak vyplývá již z názvu, jsou všechna zařízení ve třídě propojena počítačovou sítí, která je pod kontrolou učitele. Ze svého pracoviště může předkládat jednotlivým skupinám úkoly a může zobrazovat nejlepší řešení všem. Součástí vybavení je pochopitelně dnes v Anglii již docela běžná interaktivní tabule.

Projekt získal na realizaci 1.5 milionu liber, je ale teprve na začátku. Teď v září se mu podařilo se velmi pěkně zviditelnit (viz Zdroje). Do vývojové laboratoře byly pozvány děti z experimentální školy, aby se ověřila jejich první reakce na počítačové prostředí využívající multi-dotykovou obrazovku. Rozhraní zatím s největší pravděpodobností neumí o mnoho více, než co předvádí Jeff Han na již zmiňovaném videu (odkaz níže).

Záměrem realizátorů projektu je ale během následujících 4 let vyvinout k obrazovce komplexní podporu v podobě volně dostupného software, jež umožní využívat ji ve výuce co nejefektivněji. Nahradí myš i klávesnici, dovolí každému uživateli vyčlenit si část plochy jen pro sebe a hlavně podnítí děti k mnohem bližší spolupráci. Představa toho, jak každý žák přímo na obrazovce vytváří určitou část společného díla, podobně jako na papíře, jenže vybaven dokonalými počítačovými nástroji, je možná opravdu převratná. Multi-dotyková obrazovka navíc může docela jistě napomoci k snadnějšímu předávání dovedností spojených s ovládáním počítačů od zdatných žáků k méně zdatným. Očekávaným přínosem by mělo být též snadnější vtažení dívek a ostýchavých či hendikepovaných žáků do výukových aktivit podporovaných technologiemi.

Je zřejmé, že plošnému rozšíření této technické novinky bude zpočátku bránit cena. Předpokládá se, že nebude příliš odlišná od současné ceny interaktivní tabule. Vzpomeňte si ale, kolik stála interaktivní tabule dříve, než došlo k jejímu rozšíření. A dnes se již stává běžnou výbavou i našich škol. Třeba budeme v blízké budoucnosti svědky toho, jak učitelé běžně pracující ve výuce s interaktivní tabulí s nadšením přemýšlejí, jak výukové aktivity přenést od tabule k ve třídě přítomným multi-dotykovým obrazovkám.
Odkaz:
Multi-touch interface – YouTube video se záznamem prezentace Jeffa Hana z Adobe na konferenci TED 2006 naznačující možnosti multi-dotykové obrazovky.


zdroje:
Dennis Carter -U.K. classrooms test 'smart desks' , eSchool News, October 3, 2008
'Star Trek' desks for school, Radio brmb, September 16, 2008
'Star Trek' desks set for schools, NetPark Net, September 17, 2008
Nicola Juncar - Star Trek-style desks to aid pupils' progress, Chronicle Live, September 17, 2008
Neil Mckay - Pupils set to boldly go with ‘Star Trek’ desks, The Journal, September 17, 2008


Klíčová slova : Británie, multi-dotyková obrazovka, multi-touch screen, Durham University, centrum excelence, výzkum, vzdělávací technologie