Novinky Odkazníka:

- Timeglider 22.12.
- eTesty Autoškola 25.11.
- Digital Is 18.11.
- Beewiser 10.11.
- Pixton 29.10.
- ACES 21.10.
- iKnowthat 13.10.
- Gl.am 06.10.
- ThoughtAudio 22.09.
- Moderní dějiny 15.09.
- Fuel the Brain 08.09.
- Příručka 1.pomoci 01.09.
- Sculptris 30.06.
- ScienceSymphony 24.06.
- nuTsie 17.06.
- TED 10.06.
- SchoolTube 03.06.
- Claroline 27.05.
- WordChamp 19.05.
- EdHeads 13.05.
- ePearl 05.05.
- Kurikulum G 29.04.
- Kids' Vid 22.04.
- Den země - 22.4. 19.04.
- Flat Classroom 07.04.
- dotSUB 31.03.
- NASA eClips 24.03.
- Matika Polopatě 17.03.
- Visionmapper 10.03.
- Netd@ys Austria 04.03.
- Evoke 24.02.


O Spomocníkovi

©
UK Praha
Pedagogická fakulta
KITTV
spomoc(et)it.pedf.cuni.cz

Dotace z projektu JPD

Bude se v USA upravovat federální zákon NCLB?

Publikováno : 03.09.2007
Autor : Bořivoj Brdička

Předseda školského výboru americké sněmovny demokrat George Miller oznámil přípravu novelizace zákona No Child Left Behind Act (NCLB), který se stal hlavním nástrojem školské politiky prezidenta Bushe po jeho nástupu do úřadu v roce 2001. Jak již z názvu vyplývá, jeho hlavním politickým záměrem bylo vyrovnat rozdíly v přístupu ke vzdělání u dětí pocházejících z odlišných poměrů. Přes tento bohulibý záměr je NCLB dlouhodobě terčem kritiky z různých stran.

Zákon je založen na sledování výsledků žáků na základě měření pomocí tzv. národních standardizovaných testů. Školy, jejichž výsledky jsou nedostatečné, musí povinně realizovat určitá opatření. Nedojde-li k nápravě, mohou být dokonce úplně zrušeny. Kamenem úrazu je ale, podobně jako u naší státní maturity, způsob, jakým se testování provádí. Testy jsou totiž příliš orientovány na klasické znalosti čtení, psaní a počítání, zjišťované navíc tradičními metodami. Nelze se proto divit, že teď, když mají v americké sněmovně opět převahu demokraté, budou se snažit v oblasti školství uskutečnit změny. Podporu mají jak od expertů tak ze strany učitelských odborů. Pravděpodobně budou s určitými úpravami NCLB souhlasit dokonce i někteří republikáni.

Hlavním argumentem zastánců novelizace zákona je nutnost akceptovat změny vyvolané vývojem společnosti. K nejdůležitějším schopnostem dětí dnes patří řešení problémů, kritické myšlení, schopnost spolupráce. Podle George Millera by měla úprava zákona přimět všechny státy, jež jsou v USA samy zodpovědné za školskou politiku, aby přijaly takové výukové standardy, které budou mnohem zřetelněji reflektovat výše zmiňované požadované schopnosti potřebné pro život v 21. století.

George Miller ve svém projevu předneseném na podporu novelizace dne 30 července dále uvedl: „Na mnoha setkáních, která mám ve svém obvodě i jinde, mě zaměstnavatelé upozorňují, že absolventi našich středních škol nejsou připraveni na zapojení do pracovního procesu. Stejně tak si i vysoké školy stěžují na nízkou úroveň nastupujících studentů. A to je nepřijatelné!“

“Nový zákon musí v jednotlivých státech Unie přimět zaměstnavatele a vysoké školy, aby společně vytvořili takové výukové standardy, které budou vyhovovat oběma stranám. Celá řada států již tuto cestu nastoupila. Nyní dostanou jasný podnět k tomu, aby v ní pokračovaly. Spolu se standardy bude nutno vypracovat nové metody ověřování výsledků. Nesmí však zjišťovat jen prosté encyklopedické znalosti. Musí několika různými metodami zkoumat schopnost kritického myšlení a aplikace nově získaných znalostí v jiných odlišných souvislostech. Toto jsou schopnosti, které si musí naši žáci osvojit, aby dokázali plnit nároky naší společnosti v současném globalizovaném světě. Člověk budoucnosti musí být schopen týmové spolupráce i mimo vlastní firmu, komunitu nebo kontinent. Takové kompetence nemohou být budovány jen na základě testů s výběrem možných odpovědí.“

Oficiální reakce republikánů dosud není známa. Jen poslanec Howard P. McKeon, též člen školského výboru, vyjádřil předběžně určité obavy, že by nová úprava mohla narušit rovnováhu nastavenou stávajícím zákonem. Starost má hlavně o zachování práva rodičů spolurozhodovat o tom, co se jejich děti učí.

Demokrat Edward Kennedy, který je předsedou Vzdělávací komise senátu, vyjádřil přesvědčení, že novelizace bude v této Komisi schválena ještě během září.
 
Odkaz:

House Committee on Education and the Workforce

 
 
zdroje:
Will new NCLB reflect 21st-century skills?, eSchool News, August 6, 2007
Klaus Marre - Miller plans NCLB reauthorization by September,
TheHill.com, July 30, 2007


Klíčová slova : USA, školství, politika, 21. století, kompetence