Novinky Odkazníka:

- Timeglider 22.12.
- eTesty Autoškola 25.11.
- Digital Is 18.11.
- Beewiser 10.11.
- Pixton 29.10.
- ACES 21.10.
- iKnowthat 13.10.
- Gl.am 06.10.
- ThoughtAudio 22.09.
- Moderní dějiny 15.09.
- Fuel the Brain 08.09.
- Příručka 1.pomoci 01.09.
- Sculptris 30.06.
- ScienceSymphony 24.06.
- nuTsie 17.06.
- TED 10.06.
- SchoolTube 03.06.
- Claroline 27.05.
- WordChamp 19.05.
- EdHeads 13.05.
- ePearl 05.05.
- Kurikulum G 29.04.
- Kids' Vid 22.04.
- Den země - 22.4. 19.04.
- Flat Classroom 07.04.
- dotSUB 31.03.
- NASA eClips 24.03.
- Matika Polopatě 17.03.
- Visionmapper 10.03.
- Netd@ys Austria 04.03.
- Evoke 24.02.


O Spomocníkovi

©
UK Praha
Pedagogická fakulta
KITTV
spomoc(et)it.pedf.cuni.cz

Dotace z projektu JPD

Učitelé čelí „kybernetickému teroru“

Publikováno : 09.05.2007
Autor : Daniel Tocháček

Informační a komunikační technologie (ICT) jsou z pozice učitelů obvykle vnímány pozitivně jako prostředky, jež usnadňují a zefektivňují výuku. Stačí však, aby technologie byly využity nesprávným způsobem nebo k nevhodným účelům, a pohled učitelů na ně může projít významnou proměnou. Novým jevem, který pravděpodobně bude stále častější příčinou zaujímání negativního postoje pedagogů k ICT a k internetu, je tzv. „kybernetický teror“ vůči učitelům.

„Kybernetickým terorem“ jsou označovány situace, při kterých jsou pedagogové utiskováni a vystaveni útlaků ze strany trýznitelů – nejčastěji svých žáků – využívajících ICT a internetu. Zesměšňování, ponižování a terorizování vyučujících a vychovatelů od některých žáků není samozřejmě žádnou novinkou. V různých formách doprovází vzdělávání od nepaměti. Nový je ovšem způsob, jakým se tato činnost provádí a nové je také to, kolika lidí se takováto aktivita dotkne. Zatímco dříve se kupř. tyran spokojil s hanlivým nápisem na adresu učitele napsaným křídou na tabuli v jedné třídě, dnes pravděpodobně spíše pořídí škodolibou fotografii, vytvoří diskreditující fotomontáž, natočí kompromitující videosekvenci nebo napíše zlomyslný komentář a umístí tato svá „díla“ na internet. Využitím těchto moderních metod osloví daleko větší množství lidí a objektu svého „zájmu“ výrazně více uškodí.

Učitelé se poslední dobou stále hlasitěji ohrazují vůči útokům vedených proti nim s využitím ICT a internetu. Významnou aktivitu pedagogů lze v této oblasti zaznamenat např. ve Velké Británii. Tamní učitelé jednotlivě nebo prostřednictvím různých profesních sdružení apelují na provozovatele webových serverů, aby více sledovali obsah jednotlivých, u nich uložených, internetových a multimediálních prezentací. Závadné a kontroverzní prezentace porušující morální principy by měly být podle představ pedagogů provozovatelem serveru bez prodlení zlikvidovány. Aby se předešlo sporným situacím, hodlají dokonce britská profesní sdružení učitelů v dohledné době iniciovat v příslušné oblasti legislativní změny. Poskytovatelé webhostingových služeb a další podnikatelé ve sféře ICT většinou požadavky pedagogů již dnes plně akceptují a snaží se všemi prostředky udržet etickou přijatelnost zveřejněných prezentací. Přiznávají však, že ne vždy je to v jejich silách.

Současně s relativně radikálními postoji některých učitelů, kteří ve snaze zabránit „kybernetickému teroru“ požadují např. institucionální dohled nad internetem, zákaz používání soukromých technologických prostředků žáky ve školách a velmi tvrdý postup proti iniciátorům i sebemenších náznaků útisku pedagogů (občas ale i pouhé, někdy možná oprávněné, kritiky vyučujících), lze narazit i na smířlivější názory. Jejich nositelé radí zaměřit se spíše než na boj s rozvinutými projevy útisku učitelů na odstraňování příčin celého problému. Odmítají restrikce v oblasti přístupu žáků k ICT a k internetu a volají po kvalitnější školní i rodinné výchově zaměřené na rozvoj morálních kvalit žáků.

výchozí zpráva /anglicky/


Klíčová slova : ICT, učitelé, teror, kybernetický teror