Novinky Odkazníka:

- Timeglider 22.12.
- eTesty Autoškola 25.11.
- Digital Is 18.11.
- Beewiser 10.11.
- Pixton 29.10.
- ACES 21.10.
- iKnowthat 13.10.
- Gl.am 06.10.
- ThoughtAudio 22.09.
- Moderní dějiny 15.09.
- Fuel the Brain 08.09.
- Příručka 1.pomoci 01.09.
- Sculptris 30.06.
- ScienceSymphony 24.06.
- nuTsie 17.06.
- TED 10.06.
- SchoolTube 03.06.
- Claroline 27.05.
- WordChamp 19.05.
- EdHeads 13.05.
- ePearl 05.05.
- Kurikulum G 29.04.
- Kids' Vid 22.04.
- Den země - 22.4. 19.04.
- Flat Classroom 07.04.
- dotSUB 31.03.
- NASA eClips 24.03.
- Matika Polopatě 17.03.
- Visionmapper 10.03.
- Netd@ys Austria 04.03.
- Evoke 24.02.


O Spomocníkovi

©
UK Praha
Pedagogická fakulta
KITTV
spomoc(et)it.pedf.cuni.cz

Dotace z projektu JPD

O Učitelském spomocníkovi

Jestlipak víte, kdo byl učitelský spomocník? Možná, že jste již někdy slyšeli nebo četli o mladém učiteli-praktikantovi, který v dobách obrozeneckých působil na škole a vypomáhal se vším, co bylo třeba. Do dnešních dob se však slovo spomocník v českém jazyce nedochovalo. Zůstal jen pomocník. Podíváte-li se na jeho význam etymologickým pohledem, zjistíte, že základem je moci, jako být mocen, schopen něco dokázat, umět udělat. Předpona po- vyjadřuje vedlejší dobrovolný příspěvek k práci či schopnosti někoho jiného. Ono s u spomocníka pak podle našeho názoru ještě zesiluje tu skutečnost, že to, co má být uděláno, dělá se společně, jeden s druhým, s jediným zájmem i společným cílem.

Ptáte se, proč jsme se rozhodli tento výraz vytáhnout ze zapomnění a použít jej jako název internetového informačního WWW serveru určeného budoucím i stávajícím učitelům? Odpověď je ve značné míře obsažena již v samotném významu toho slova. Když jsme na jaře 1997 zakládali na pedagogické fakultě UK nové oddělení informační technologie a zřizovali náš server, zamýšleli jsme se přirozeně zvýšenou měrou nad smyslem naší práce, nad záměry naší činnosti i jejími cíli. Chtěli jsme, aby název našeho serveru vyjadřoval naši společnou dobrovolnou snahu přispět ke zvýšení schopnosti našich učitelů pracovat s moderními technologiemi, přispět k jejich umění využívat tyto technologie správným způsobem a co nejefektivněji.

Ptáte se, zda jsme schopni tyto cíle splnit a zda má tato práce vůbec smysl? Věřte, že i my čas od času máme pochybnosti, zda jdeme správným směrem a zda to, co děláme, je pro naši společnou budoucnost přínosem. Je však faktem, že šíření informačních technologií do všech oborů lidské činnosti již dnes nikdo zabránit nedokáže. Je jisté, že jsou schopny nevídaným způsobem v mnoha činnostech usnadnit práci. Naší povinností jako vychovatelů příštích generací, jež budou žít v tzv. informační společnosti, je pokusit se v maximální míře zabránit možnému negativnímu vlivu technologií na vývoj lidstva. Úkolů, které před námi stojí, je mnoho a sil a prostředků velmi málo. Naší prvořadou povinností je připravit kvalitní výuku pro naše studenty, a to v situaci, kdy vývoj oboru jde tak rychle kupředu, že je třeba každý rok vlastně učit něco nového.

Přesto bychom chtěli pomáhat vám všem. Svůj úkol chápeme jako poslání. Možná, že se vám na našem Webu něco nebude líbit. Budeme moc rádi, když nám své připomínky sdělíte. Jednou věcí si ale můžete být vždy jisti. Kdykoli budete v budoucnosti naši spomoc potřebovat, stačí ve svém WWW prohlížeči nastavit Spomocnik.cz a najdete nás na svém místě bez komerčních zájmů připravené ke společnému dílu. Nikdy však nezapomínejte na důležitý význam oné předpony spo-. Náš příspěvek nemůže být nikdy tím hlavním. Jedná se o vaši práci. Vy jste a budete těmi, jejichž schopnosti a znalosti ovlivňují a budou ovlivňovat nejen budoucí způsob využití technologií ve výuce, ale nepřímo též dovednosti, úroveň a lidské kvality příštích generací.